Auditointi- ja sertifiointiprosessit
Vapaaehtoinen ennakkoarviointi
✔ Vapaaehtoisen ennakkoarvioinnin yhteydessä arvioidaan asiakasorganisaation johtamisjärjestelmän kypsyys auditoinnin ajankohdan vahvistamiseksi.
✔ Käynnin tuloksena sovitaan tarkempi aikataulu sertifiointiauditoinnin ensimmäisen vaiheen toteuttamiseksi.
✔ Vapaaehtoisesta ennakkoarvioinnista asiakkaalle ei toimiteta kirjallista raporttia eikä se korvaa varsinaista sertifiointiauditointia.
✔ Vapaaehtoista ennakkoarviointia suositellaan varsinkin organisaatioille, joilla on useita toimipaikkoja ja/tai monimuotoisia palveluita/toimintoja.
Suunnittelu ja ennakkomateriaalin toimittaminen
|
Esiauditointi eli sertifiointiauditointi: vaihe I
✔ Tehdään, kun asiakkaalla ei ole voimassa olevaa sertifikaattia.
✔ Varmistetaan organisaation valmius sertifiointiauditointiin.
✔ Esiauditoinnista kirjoitetaan raportti, joka sisältää:
• arvion laadunhallintajärjestelmän tasosta
• sertifiointivalmiudesta
• standardivaatimusten toteutumisesta
• toimenpiteitä vaativat seikat
✔ Asiakasorganisaatiota informoidaan, jos vaiheen I tulokset voivat vaikuttaa vaiheen II siirtämiseen tai peruuttamiseen.
Sertifiointiauditointi: vaihe 2
|
Sertifikaatin myöntäminen
✔ Kun auditoitavan organisaation järjestelmä täyttää käytettävän standardin vaatimukset, sille voidaan myöntää sertifikaatti.
✔ Mikäli auditoinnissa on todettu poikkeamia, ne tulee olla korjattuna hyväksytysti ennen sertifikaatin myöntämistä.
✔ Labqualityn toimitusjohtaja myöntää ja allekirjoittaa sertifikaatin. Sertifikaatti toimitetaan sovitusti asiakkaalle.
✔ Sertifikaatissa määritellään tarkasti ne toiminnot (palvelut, toimiala) sekä toimipisteet, jotka sertifikaatti kattaa.
✔ Asiakkaalle toimitetaan sertifioinnin yhteydessä Labqualityn sertifiointitunnus, jota voidaan käyttää viestinnässä. Tunnuksen käyttö ei saa olla harhaanjohtavaa, eikä sitä saa liittää yksittäiseen tuotteeseen, palveluun tai prosessiin.
✔ Sertifiointi ei vapauta asiakasta tuotteisiin/palveluihin liittyvien lakivaatimusten osalta.
Sertifioinnin ylläpito
|
Sertifioinnin uusiminen
✔ Labquality suorittaa joka kolmas vuosi sertifioinnin uusinta-auditoinnin.
✔ Uudelleensertifiointiauditointi on tehtävä hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään kolme kuukautta ennen voimassaolevan sertifikaatin umpeutumista.
✔ Uusinta-auditointi on kattava organisaation laadunhallintajärjestelmän auditointi ja se tehdään sertifiointimenettelyn ja -vaatimusten mukaisesti.
✔ Uusinta-auditoinnista alkaa uusi kolmevuotisjakso.
Sertifikaatin palautus tai peruutus väliaikaisesti tai pysyvästi
✔ Labquality voi peruuttaa tai keskeyttää väliaikaisesti sertifioinnin. Keskeytyksen kesto saa olla korkeintaan kuusi (6) kuukautta.
✔ Mikäli toimenpiteisiin ryhdytään, asiakasta tiedotetaan asiasta välittömästi. |
Sertifioinnin laajentaminen tai supistaminen
✔ Asiakkaan organisaatiossa tapahtuvat muutokset voivat johtaa sertifioinnin laajentamiseen tai supistamiseen.
✔ Sertifioinnin laajuuteen vaikuttavia muutoksia ovat esimerkiksi muutokset asiakkaan omistajuudessa, yhtiömuodossa, toiminnassa, henkilöstössä tai toimipaikoissa.
✔ Muutokset käsitellään Labqualityssa tapauskohtaisesti ja ne voivat johtaa muutoksiin sopimuksessa.
✔ Asiakkaan tulee ilmoittaa muutoksista välittömästi erillisellä lomakkeella (Sertifikaattiin liittäminen/poistaminen -hakemuslomakkeet).
Sertifioinnista kieltäytyminen
Labquality voi kieltäytyä sertifioinnista sertifiointihakemuksen katselmuksen jälkeen. Syynä voi olla esimerkiksi, jos sertifiointia hakevan asiakkaan toimiala on sellainen, jolle Labqualitylla ei ole pätevyyttä myöntää sertifikaattia tai puoluettomuus varantuu. Sertifiointihakemuksen hylkäys ja siihen johtaneet syyt ilmoitetaan hakijalle kirjallisesti. |
Sertifioinnista reklamoiminen
✔ Asiakas voi valittaa kirjallisesti sertifiointiin liittyvistä päätöksistä. Tällaisia päätöksiä ovat 1) organisaation sertifiointia ei ole suositeltu tai myönnetty taikka 2) sertifioinnin peruutus tai väliaikainen keskeytys.
✔ Lisäksi kolmas osapuoli voi esittää valituksen sertifioinnista.
✔ Labqualityn johto tutkii ja käsittelee valituksen. Asiakkaalle ja kolmannelle osapuolelle tiedotetaan valituksen käsittelystä ja päätöksestä.
✔ Muut reklamaatiot ja asiakaspalautteet käsitellään Labqualityn prosessien mukaisesti.
✔ Jos reklamaatio liittyy Labqualityn puolueettomuuteen tai riippumattomuuteen, viedään reklamaatio yrityksen Laatuneuvoston käsittelyyn. Asiakkaalle tiedotetaan valituksen käsittelyn edistymisestä ja päätöksestä toimittamalla selvitys valituksen käsittelystä.
Sertifiointielimen nimen ja sertifiointitunnuksen käyttö
|
Labquality on riippumaton ja puolueeton sertifiointielin
Voit lukea Labqualityn riippumattomuuspolitiikan täältä.